Nieuw op de tap: de 'mama' en de 'offline' van brouwerij Oedipus

9 augustus 2019

De bierdrinker die de afgelopen jaren even op een andere planeet heeft vertoefd, zal ervan opkijken. Ja, het vertrouwde pilsje dat hij in een café of restaurant wil bestellen, hebben ze daar weliswaar nog gewoon. Maar sinds wanneer is het zo dat hij er daarnaast ook nog eens kan kiezen uit, zeg, twintig andere bieren op fles of van de tap? Wat is er in hooguit één decennium rondom zijn lievelingsdrankje in hemelsnaam allemaal gebeurd? En hoe komt de kelner ineens aan zoveel bijzondere verhalen en tips over wat hij zich in zijn fluitje, vaasje of bolletje kan laten inschenken?


Net als voor de liefhebbers van koffie, thee, wijn en gedistilleerd staat de wereld ook voor de doorsnee-bierdrinker al een poosje op haar kop. De makers en leveranciers van die dranken weten per slot van rekening niet beter of bijna iedereen is tegenwoordig fijnproever. Iemand die in de winkel, aan zijn eettafel of aan de tapkast alleen het beste van het beste wil. Die in dat segment bovendien over een héél ruim aanbod wenst te beschikken. En die zich bij het bepalen van zijn keuze voor een glaasje of kopje van het een of ander, behalve door prijs en kwaliteit, ook sterk laat leiden door allerlei toegevoegde waarden.

Een beetje koffiedrinker weet vandaag de dag in welk land de bonen ervan zijn geplukt en verwerkt. Wat de verschillen in herkomst en roosterprocédés voor de smaak betekenen. Of de oogst door biologische en/of fair trade-boeren is verbouwd, hoe groot de ecologische voetafdruk van hun product is, en op welke temperatuur er de ideale espresso mee moet worden bereid. In soortgelijke zaken verdiept ook de kritische consument van thee zich al weer een poosje, terwijl de gevorderde innemer van een bordeaux of bourgogne zich sinds kort mag buigen over de vraag of hij niet eens zou moeten overschakelen op de snel aan populariteit winnende natuurwijnen. Ook hij zal bij zo'n overstap een forse dosis extra informatie moeten verhapstukken, wil hij over wijn kunnen blijven meepraten.

Biermarkt is ontploft

Over de biermarkt kun je gerust zeggen dat die is ontploft en eveneens complexer is geworden. Was het tot voor kort nog een tamelijk overzichtelijk aantal traditionele brouwers dat de mondiale handel erin bestierde, intussen zijn er over heel de aardbol ook talloze jonge ondernemers in de bedrijfstak actief. Het ambachtelijke (ofwel craft-) bier dat ze in een ongekend aantal variëteiten en met verschillende alcoholpercentages brouwen, heeft zich ten koste van de pilseners stormenderhand een vaste plek verworven in supermarkten, op de schappen van slijters en op de bierkaart van bars, kroegen en restaurants.   


Sylvia Geerlings en Victor van der Have (midden) van het bierproefteam van Villa Augustus

Op die van Villa Augustus introduceerden we er in januari 2019 acht, waarover we hier al eerder schreven. Recent hebben we er op de wisseltap nog twee aan toegevoegd. De mama en de offline, gebrouwen door de mannen van Oedipus in Amsterdam. Het breed samengestelde proefteam van Villa Augustus koos ze uit het enorme scala aan indian pale ales, american pale ales, pale lagers, weizens en andere speciaalbieren waarmee Nederlandse microbrouwerijen aan de weg timmeren. Maandelijks dijt die aanwas van lokaal geproduceerde en 'streek-eigen' bieren èn de brouwerijen die ze vervaardigen ook in gestaag tempo verder uit.

'Het is een ontwikkeling waarvan het einde nog lang niet in zicht is', zeggen Sylvia Geerlings en Victor van der Have. Met de overige leden van het testpanel zitten ze ieder voor zich op gezette tijden op festivals en in cafés regelmatig aan het bier om uit het aanbod een eerste selectie te maken die mogelijk ook in hun restaurant zou kunnen worden geschonken. Tijdens een gezamenlijke proefsessie in Villa Augustus zelf wordt het definitieve oordeel over de bieren op zo'n groslijst uitgesproken. Het ene biertje is na zo'n uitvoerig beraad meteen verzekerd van een notering op de vaste drankenkaart van het restaurant. Het andere leent zich beter voor de wisseltap en kan daarop, afhankelijk van het seizoen, weer plaatsmaken voor bijvoorbeeld een nieuwe herfst- of winterbok.