Het programma van Villa Augustus
Het programma van Villa Augustus
  • Maxim Februari, foto Niek Stam Maxim Februari, foto Niek Stam
  • Thijs Heslenfeld, foto Thijs Heslenfeld Thijs Heslenfeld, foto Thijs Heslenfeld

Maxim Februari & Thijs Heslenfeld - Uitverkocht

Februari en Heslenfeld voerden eerder een gesprek op een uitermate rare plaats... Een gesprek dat Maxim Februari wel eens wil overdoen

Ernest van der Kwast in gesprek met schrijver en denker Maxim Februari en fotograaf Thijs Heslenfeld.

“Hij is een origineel schrijver en denker en een geweldig stilist, met niet zelden een fijnzinnig gevoel voor humor. Hij maakt nieuwsgierig, zet aan tot denken en is kritisch op een zeer unieke manier." Zo beschreef de jury van de J.L. Heldringprijs 2018 het werk van Maxim Februari, schrijver van romans, verhalen, essays en columns waarin de grote thema’s van deze tijd erudiet worden besproken, met oog voor de eigenaardigheden van het dagelijks leven. In 2020 ontvangt de schrijver de P.C. Hooft-prijs voor Letterkunde, de meest prestigieuze literaire onderscheiding in Nederland, als auteur van beschouwend proza.

We vroegen Maxim Februari een gast uit te nodigen die hem inspireert, dat werd fotograaf Thijs Heslenfeld. Hij reist naar alle uithoeken van de wereld, teruggeworpen op zichzelf en de natuur, in alle vrijheid mét risico’s en verantwoordelijkheidsgevoel. “Ik denk dat ik het makkelijker vind te voelen dat ik leef, wanneer ik ook voel dat ik kan sterven.” De foto’s van Heslenfeld gaan over leven en de schoonheid ervan. Zonder filters, Photoshop of flits: “What I see is what you get.”


Maxim Februari

Schrijver, jurist en filosoof Maxim Februari is een van de scherpzinnigste en origineelste denkers van ons taalgebied. Hij is de auteur van bejubelde romans (o.a. Klont en De literaire kring), essays en columns. Februari studeerde kunstgeschiedenis, filosofie en rechten aan de Universiteit Utrecht. In 1989 komt onder het pseudoniem M. Februari zijn eerste roman uit, De zonen van het uitzicht, waarvoor hij het daaropvolgende jaar de Multatuliprijs ontvangt. In 2007 volgt De Literaire Kring. Van 1999 tot juli 2010 schrijft Februari columns voor de Volkskrant, in augustus 2010 verwisselt hij deze krant voor NRC Handelsblad.
Omdat hij naar eigen zeggen te jong was om de rest van zijn leven proza te schrijven, aanvaart Februari in 1991 een positie als aio aan de Katholieke Universiteit Brabant. Hij doet onderzoek naar economie en ethiek, wat resulteert in een dissertatie waarvoor hij werd genomineerd voor De Gouden Uil Literatuurprijs. Ook De Literaire kring, over een elitair leesclubje dat door het lezen van een populaire roman geconfronteerd wordt met zijn eigen morele gedrag, komt op de shortlist van De Gouden Uil. Het boek wordt ook genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs. In 2008 ontvangt Februari de Frans Kellendonkprijs voor zijn gehele oeuvre, in 2018 de J.L. Heldringprijs voor columnistiek en in 2020 zal hij de P.C. Hooft-prijs ontvangen.

Kijk! Een paar korte fragmenten uit Zomergasten, waar Februari deze zomer te gast was en sprak over transformatie, bevrijding en de schoonheid van het leven.


Thijs Heslenfeld

Fotograaf Thijs Heslenfeld maakte tientallen reizen naar alle uithoeken van de aarde en begint in 1995 zijn eerste reisverhalen te publiceren in kranten en tijdschriften. In 2003 besluit hij om zich voluit op fotografie te richten. De fotograaf beschouwt de kwetsbaarheid van het leven als het centrale thema in zijn werk. “Als ik er tijdens een reis in slaag om dicht bij de mensen te komen, kun je dat meteen terugzien – en vooral voelen – in mijn beeld. En dat geldt trouwens ook voor contact met mezelf: als ik niet lekker in mijn vel zit, worden mijn beelden al gauw geforceerd. Dan gaat het simpelweg niet.” Zijn foto’s kenmerken zich door een zorgvuldig uitgewerkte compositie en een oog voor de kleinste details, waar velen van ons overheen zullen kijken. Hij fotografeert uitsluitend met bestaand licht en heeft een gezonde aversie tegen styling. “Alles wat echt is vind ik mooi – of het nou oud of nieuw is, levend of dood, dat maakt me niks uit. Ik kan enorm genieten van de schoonheid van het echte, en nep kan me niet boeien.” Zelf omschrijft Heslenfeld zich als iemand die fotografeert vanuit het hart: “Voor mij betekent fotografie iets organisch, een soort van natuurlijk proces dat zich als vanzelf voltrekt – of niet. Volgens mij moet je er niet teveel over nadenken of praten. Het is net als met reizen: het werkt het beste als je geen plan hebt. Stel jezelf open en laat het maar gebeuren. Dat werkt het beste, voor mij in elk geval!”

Zijn foto’s zijn gepubliceerd in tijdschriften als National Geographic Adventure, Hide & Chic, Villa d’Arte, National Geographic Traveler, Shots, Professional Photographer en Holland Herald.
Onder zijn veelgeprezen en onderscheiden boeken vallen onder andere zijn eerste fotoboek, Cold – Sailing to Antarctica, uit 2007, één van de best verkochte Nederlandse fotoboeken, en Hot – Life in the Australian outback, in 2009 door de gezamenlijke Nederlandse boekhandels verkozen tot beste reisfotoboek van dat jaar. Men at work verscheen in 2012 en won een Red Dot Award in Berlijn voor het ontwerp. Kijk hier voor een overzicht van alle fotoboeken van Heslenfeld.


Datum: dinsdag 18 februari
Aanvang: 20.15 uur
Toegang: €15 (incl. drankje)
Locatie: watertoren van Villa Augustus, Oranjelaan 7, 3311 DH Dordrecht
Neem uw kaartje geprint mee of als download op uw smartphone.

Online kaartverkoop

Dit is de tweede van vier ontmoetingen in 2020. Wilt u op de hoogte worden gehouden van de culturele activiteiten van Villa Augustus? U kunt zich hier inschrijven voor onze nieuwsbrief.